Een Nederlands tintje - Reisverslag uit Sydney, Australië van Heidi Ginkel - WaarBenJij.nu Een Nederlands tintje - Reisverslag uit Sydney, Australië van Heidi Ginkel - WaarBenJij.nu

Een Nederlands tintje

Door: Heidi

Blijf op de hoogte en volg Heidi

04 Juni 2011 | Australië, Sydney

Lieve allemaal,

De tijd vliegt. Ik ben alweer meer dan een half jaar weg en ik zie net op mijn blog dat ik over 81 dagen alweer thuis ben. Voor de mensen die het nog niet hebben gehoord: op woensdag 24 augustus zet ik om 9.40 uur weer voet op Nederlandse bodem!

Na de paasvakantie besefte iedereen ineens dat de tijd erg snel gaat en dat het semester er alweer bijna op zit. We hebben dan ook eerst eens even goed gefeest. En dat begon allemaal op koninginnedag. Wat een fantastisch feest was dat! Ik had geen idee dat er zoveel Nederlanders in Sydney waren. Op vrijdagavond – een paar uurtjes nadat ons vliegtuig was geland vanuit Tasmanië, stonden Anne en ik in de kroeg voor een Koninginnenacht-feestje. De hele kroeg was oranje, overal waren Hollanders en natuurlijk waren de Heineken en Bacardi-cola in de aanbieding. Het werd zo gezellig dat we pas vroeg in de ochtend weer thuis waren. En dat is een hele prestatie in Sydney, omdat hier alles al zo vroeg begint dat we eigenlijk nooit later dan een uur of twee weer naar huis gaan.
Na een paar uur te hebben geslapen stonden we alweer in de Botanische tuinen. Met 200 Nederlanders zijn we met veel lawaai langs de Opera House, de Harbour Bridge en Darling Harbour gelopen. Dat trok wel even de aandacht! We zijn zelfs nog even in Hart van Nederland te zien geweest. Daarna zijn we naar de receptie van de Nederlandse Amabassade geweest. De zaal was helemaal sfeervol oranje, inclusief heliumballonnen tegen het plafond met lange oranje linten eraan. En nog belangrijker: er was kaas, haring, broodjes Unox en bitterballen!!! Helaas wisten we dat niet van te voren en hadden we al bij de MacDonalds gegeten, maar echte Hollanders dat we zijn (het was gratis!), hebben we ons flink vol gegeten. Mjam! Toen het Wilhelmus werd gezongen kreeg ik wel even kippenvel. Zie de foto’s op http://aussieheidi.glogster.com/dutchies/.
Om de dag echt goed af te sluiten zijn we naar een after-party geweest. Er was een live-band en tussendoor werden er Hollandse hits gedraaid. Wat zijn Nederlanders toch een heerlijk volk. En wat was het fijn om weer even tussen de lange Nederlandse mannen te zijn! Dat was wel even een verademing na alle kleine mannen uit Sydney. Koninginnedag was een weekend om niet snel meer te vergeten!

Ook hebben we een hoop andere feestjes gehad: huisfeestjes, hippieparties, gymparties en Eurovisiesongfestival-feestje (sorry maar wat waren we dit jaar slecht en wat vind ik de mannen van Blue nog steeds lekker!). Morgen geven we zelf nog een huisfeest met als thema glow in the dark. Ik ben benieuwd!

Naast al het feesten heb ik ook nog wat cultureel verantwoorde dingen gedaan. Zo zijn we een dag wezen kayaken in de haven, ben ik naar een Australian Football League Game geweest en ben ik wezen zeilen in de haven. Dat laatste was erg gaaf om te doen, want we gingen racen tegen een andere zeilboot en we moesten ook zelf helpen met ‘grinden’. Ook hebben we met de Buddyclub gelasergamed op mijn werk. Dat ging er erg fanatiek aan toe en het was ontzettend gezellig!

Verder heb ik veel gewerkt en ook ontzettend veel aan mijn studie gedaan. Zo heb ik mijn eerste take-home exam er op zitten en heb ik een essay van 4000 woorden ingeleverd. Dat waren een paar hele lange dagen in de bieb van 9 uur ’s ochtends tot 10 uur ’s avonds, maar het resultaat mag er wezen! Dus nu vingers gekruisd en duimen op een goed cijfer.
De komende twee weken zal ik ook voornamelijk in de bieb leven. Ik moet nog een essay van 5000 woorden schrijven, twee take-home exams maken en dan nog een ‘echt’ examen maken waar ik ook echt voor moet stampen. Druk, druk, druk!

Omdat we tussen onze examens door een paar dagen vrij hadden, ben ik drie daagjes de stad uit geweest met vriendinnen. We hadden een auto gehuurd en die vol geladen met vijf uit de kluiten gewassen Hollanse deernes. Je kunt je voorstellen dat dat voor heel wat hilariteit heeft gezorgd! De eerste dag zijn we naar Kangaroo Valley gereden, erg lekker dagje. We bleven slapen in een grote omgebouwde boerderij en omdat wij de enige gasten waren hadden we het hele huis voor onszelf. We hadden lekker gekookt en de tafel gedekt en we hebben nog even bij de open haard gezeten voordat we de laatste afleveringen van ‘Oh oh Tirol’ hebben gekeken.
De volgende dag zouden we walvissen gaan kijken in Jervis Bay. Maar het stond die dag echt te gieten en het stormde flink, waardoor het te gevaarlijk was om zo ver de zee op te gaan. In plaats daarvan zijn we daarom maar op een dolfijnencruise gegaan. We zagen meteen toen we de haven uit waren drie hele schattige dolfijntjes, maar daar bleef het helaas ook bij. De rest van de cruise was vooral misselijkmakend, de zee was zo ruig! Of was het toch van al die gratis koekjes die we kregen...

Die middag zijn we naar Canberra gereden, de hoofdstad van Australië. We hebben daar op de campus van de Nationale Universiteit gegeten en zijn ’s avonds wezen stappen. Ondanks dat het erg gezellig was waren we alle vijf erg blij dat we in Sydney studeren, want Canberra is eigenlijk niks meer dan een groot dorp!
De laatste dag hadden we vijf fietsen gehuurd om de stad te verkennen. En daar begon de ellende. Al snel had de eerste fiets een lekke band. Toen we die hadden opgepomd, raakte een tweede band leeg. Onderweg naar het parlement brak de ketting van een van de fietsen, waardoor ik Esmee de hele weg heb moeten meetrekken. En om het af te maken verloor Josje ineens haar zadel! Ze lag letterlijk op de grond van het lachen. Natuurlijk zijn we even wezen klagen over de fietsen. Nadat Josje riep dat we Nederlanders waren en dat we echt wel wisten hoe je met een fiets moest omgaan, kregen we twee van de fietsen vergoed. En terecht!

In Canberra hebben we ook het vragenuurtje van het parlement meegemaakt. We wisten niet wat ons overkwam. Het begon al toen de Minister-President (Julia) aankondigde dat de minister van Agricultuur ziek was en iedereen van de oppositie keihard ‘aaahhhh wat zielig’ begon te roepen. Vervolgens stelde iemand van de oppositie een vraag en riep iedereen ‘hear hear’. Tijdens het antwoord van Julia begonnen ze haar ineens toe te roepen, mensen begonnen naar haar te wijzen en ze maakten allemaal lullige geluiden. Eigenlijk kwam het er gewoon op neer dat ze gepest werd! Wij zaten helemaal geschrokken in onze stoel. Dat is toch wel wat anders dan het beschaafde Nederlandse parlement.
De voorzitter riep maar: ‘Order. Order. Order. Order! ORDER!!’. Hij had beter een bandje kunnen aanzetten. De gemoederen liepen zo hoog op dat de voorzitter een parlementslid een waarschuwing gaf. Toen hij nog een keer iets riep besloot de voorzitter hem eruit te sturen. Daar moest vervolgens over gestemd worden en uiteindelijk stemden 71 mensen voor en 72 tegen, waardoor de man toch mocht blijven zitten. Maar daarmee zeiden ze dus eigenlijk dat de voorzitter een verkeerde beslissing had genomen, wat een motie van wantrouwen tegen hem is. Daarom moesten de leider van de oppositie en de minister-president vervolgens flink slijmen om te zorgen dat hij zijn positie niet ter discussie zou stellen. Ze vertelden hem hoe geweldig hij was, dat ze wisten dat ze soms moeilijk onder controle te houden waren en dat echt niemand die taak beter kon vervullen dan hij. Al met al was het een heel spectakel en het heeft die avond ook het nieuws gehaald!

Op het einde van onze trip zijn we nog wezen eten bij de Australische vriend van Nicole. Hij had echt geweldig gekookt: lam, gebakken aardappels, gebakken wortels, pompoen en brocolli. Het was de eerste keer dat ik echt vlees op heb sinds ik aan het reizen ben (anders dan kip, gehakt of schnitzel), dus ik vond het heerlijk!

En nu dus weer hard aan de studie. Ik vertrek de 25e alweer uit Sydney, dus ik moet ook echt even goed bedenken wat ik nog allemaal wil doen in de stad. Ik hou echt van deze plek en ik ga het missen!

Liefs van Heidi


  • 04 Juni 2011 - 04:59

    Josje:

    Haha, wat een hilarische verhalen :)! T studeren gaat bij jou vandaag ook zo goed begrijp ik ;)!
    x

  • 04 Juni 2011 - 06:09

    Ria:

    Wat een leuk verhaal weer Heidi. Je vergeet ons en Nederland niet merk ik. Koninginnedag en songfestival, leuk dat je dat daar allemaal een beetje meekrijgt. Je vermaakt je vast nog wel even in Sydney zo te horen. \\\opa en oma waren heel blij dat je belde voor zijn 80e verjaardag! Ze zijn heel blij voor je nu maar nog meer als je weer lekker in de buurt bent. Maar... je praat en lacht nog hetzelfde dus we zien in augustus vast en zeker dezelfde Heidi weer terug. Vandaag familiedag en volgend jaar ben je er weer lekker bij!!! Zin om dat te organiseren?? grapje! Geniet volop lieverd en succes met je studie. liefs van je tante

  • 04 Juni 2011 - 07:05

    Anne Klipsones:

    Wat een leuke verhalen Heidi en mooie foto's!
    Het was leuk om woensdag even de skypen:)
    Geniet nog lekker van je tijd daar, veel succes met je laatste tentamen!

    xx Anne

  • 04 Juni 2011 - 08:17

    Suus:

    Geweldig wat je allemaal meemaakt Heidi! Leuk om te lezen hoe het er in het parlement aan toegaat ;)! Geniet er nog van! xxx

  • 04 Juni 2011 - 13:15

    Valerie:

    KLinkt weer goed heidi :D je gaat nog een moeilijke tijd hebben terug in nijmegen en op de saaie bowlingbaan ;-)

  • 04 Juni 2011 - 16:53

    Opa,bertha:

    hoi heidi
    wat heb je weer veel gezien
    steeds maaar avontuurtjes,en feestjes
    ook had je nog studie gedaan
    nou we hopen maar dat alles goed
    met je gaat,,zo te zien geniet je wel
    weer leuke foto,s vanje verslag
    fantastisch gr en een dikke van ons?

  • 05 Juni 2011 - 11:57

    Janita:

    Leuk om je verhaal weer te lezen, en de foto's te zien!
    Het begint nu echt op te schieten voordat je weer naar NL komt. We kunnen bijna gaan aftellen!!
    Succes nog met de laatste lootjes!

    x

  • 05 Juni 2011 - 16:27

    Marius En Janneke:

    hoi heidi

    wat maak je ook steeds weer leuke dingen mee.
    ik kan mijn voorstellen dat je vreselijk moet lachen als je het zadel van je fiets verliest.
    wij zitten bij te komen van een paar dagen egmond aan zee.
    ja dan kom je er achter dat nederland ook hele mooie gebieden heeft.
    niet zo overweldigend als bij jou maar toch.
    we hadden schitterend weer en gezellige eet en drink tentjes.
    nou meisje tot de volgende keer.

    dikke knuffel janneke en de rest.

  • 05 Juni 2011 - 20:02

    Bianca:

    Hey Heidi! Dit klinken weer als een paar supertoffe weken die je achter de rug hebt! Koninginnedag daar klinkt heel gaaf! En de tijd gaat inderdaad snel, voor je het weet ben je alweer terug. Dus geniet van de komende tijd! Liefs

  • 10 Juni 2011 - 10:09

    Toos:

    Ha Heidi,

    Omdat wij op Cyprus waren (beetje simpel in vergelijk met Australie maar wel heel erg heerlijk) een wat verlate reactie, zoals altijd is het weer heerlijk om je verhaal te lezen, wat zal ik die straks missen! Kun je misschien een manier verzinnen om mij en Joop straks te blijven informeren?? Oh die heb je al gevonden want op je kaart (hartstikke leuk trouwens - bedankt) las ik dat je straks weer even echt naast ons komt wonen dus dan kunnen we alles wat je meemaakt weer rechtstreeks van je horen en daar kijken we ook echt naar uit, want op ons gedeelte van de Postweg wordt het met al die vertrekkende kinderen een wel erg bezadigde woonomgeving! Je plant je terugkeer naar Nederland wel heel goed in zo net voor het enige echte grote Lunterse volksfestijn, ik hoop dat dat nog steeds leuk is na alles wat je daar meemaakt!!

  • 19 Juni 2011 - 14:57

    Marleen:

    Hahaha, je begint al engels-nederlands te praten: "vingers gekruisd"

  • 04 Juli 2011 - 08:14

    Natasja:

    ha heid! Eigenlijk kan ik al die spetterende verhalen van je niet aan ivm mijn ziekelijke jaloezie, maar ik heb mezelf maar even vermand en alles gelezen. Wat een hippe trips maak je toch allemaal met een mooie combinatie van cultuur en eh iets minder cultuur! Grappig die parlementsruzie, dat lijkt me inderdaad nogal een aparte gewaarwording als er gewoon idiote geluiden worden geroepen in zo'n keurige omgeving!!! En zo typisch ook weer zo'n dolfijnentrip, volgens mij is dat echt waar ook ter wereld hetzelfde: op elk uitje ziet iedereen 120 bultruggen salto's maken, maar precies als JIJ de wilde wateren bevaard zijn de uit de kluiten gewassen goudvissen met vakantie, great!

    Nou meis nog een dikke maand dan ben je alweer in ons ellendige kikkerlandje waar nog steeds alles hetzeflde is, geniet er nog maar even flink van (hoewel ik het idee heb dat je deze aansporing totaal niet nodig hebt;)! en OANT SJEN!

    XXXXXX

  • 13 Juli 2011 - 09:10

    Marlous:

    Haha, wat herkenbaar, die zucht van verlichting bij het zien van lange Nederlandse mannen! Dat had ik niet in Oz bij Q-day, maar vooral bij terugkomst in NL, want ja, Ozzies zijn klein! Leuk om zo weer even aan je eigen cultuur herinnerd te worden :-)
    En weer op tv Heidi? Je wordt echt nog een filmster!

    Wat een bizar verhaal in Canberra! Weet je zeker dat je niet weer op de set van een film beland was? ;-)

    Ik hoop dat het gelukt is met alle essays en exams; ik weet nog dat ik ook zo verschrikkelijk veel moest schrijven, maar dat was het ook voor mij, dus ja...
    Ben benieuwd welke plekjes je in Syd nog hebt ontdekt voordat je bent vertrokken! xx

  • 13 Juli 2011 - 09:12

    Marlous:

    Ps. Wat vond je van AFL? Ook meat pie gegeten?

    Pps. Je weet dat je in Darling Harbour ook een Kees Kroket hebt, toch? ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Heidi

Actief sinds 27 Okt. 2010
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 27281

Voorgaande reizen:

02 Maart 2014 - 01 Juni 2014

Azië

02 December 2010 - 24 Augustus 2011

Australië

Landen bezocht: