Onbewoonde eilanden en kapotte auto`s: de oostkust - Reisverslag uit Sydney, Australië van Heidi Ginkel - WaarBenJij.nu Onbewoonde eilanden en kapotte auto`s: de oostkust - Reisverslag uit Sydney, Australië van Heidi Ginkel - WaarBenJij.nu

Onbewoonde eilanden en kapotte auto`s: de oostkust

Door: Heidi

Blijf op de hoogte en volg Heidi

13 Juli 2011 | Australië, Sydney

Lieve allemaal,

Wat vliegt de tijd toch. Ik ben inmiddels alweer 2,5 week aan het reizen en mijn trip langs de oostkust zit er alweer zo goed als op!

De afgelopen weken heb ik met een groep van acht internationale studenten doorgebracht: vijf duitse jongens, een nederlands meisje en een brits meisje. We hadden twee Jucy’s gehuurd. Dat zijn groen met paarse auto’s die je ’s avonds zo kunt ombouwen dat er vier mensen in kunnen slapen. Twee slapen in de auto en twee slapen in het ‘penthouse’ op het dak. Iedere avond en ochtend moesten we de auto ombouwen, wat een heel gedoe was omdat drie van de mensen in mijn auto niet meer terug zouden komen in Sydney. Dat betekende een hele muur van bagage, waardoor overdag de achterbank en de voorbank onmogelijk met elkaar konden praten. Echt hilarisch! Ik zou zeggen, check de foto’s, ze staan op http://aussieheidi.glogster.com/oostkust.

De eerste nacht hebben we in Port Stephens geslapen. Vervolgens zijn we via hele mooie meren naar Coffs Harbour gereden, waar we op een Nederlandse camping hebben geslapen. Ze hadden er een klompenmakerij en natuurlijk hebben we de Duitsers een rondleiding gegeven door het Nederlandse miniatuurdorp dat bij het park hoorden. Vervolgens zijn we via het hippiestadje Nimbin (waar je iedere vijf meter wordt gevraagd of je drugs wilt kopen) naar Byron Bay gereden. Daar hebben we een wandeling langs het strand naar de vuurtoren gemaakt. Ontzettend mooi, Byron Bay is echt een leuk plaatsje. Net toen we wilden gaan, zagen we mensen hanggliden. Dat is een soort uit de kluiten gewassen vlieger waar je met twee mensen aan hangt. Het zag er zo gaaf uit en het bleek een extreem mooie dag te zijn. Heerlijk zonnetje, maar wel de goede windsnelheid en ook windrichting. Heel spontaan hebben zes van ons toen besloten om het gewoon te doen. Een hele spontane beslissing, maar wel een hele goede!
Ik werd vastgemaakt aan de vlieger, samen met mijn instructeur. Vervolgens renden we van een platform af, zo de afgrond in. En dan blijf je ineens rondjes vliegen in de lucht! Het was echt een hele mooie ervaring. Op de heuvel met de vuurtoren was een heel erg mooi bos en aan beide kanten had je een strand. Ook hebben we nog een walvis in het water gezien! We hebben echt een fantastische middag gehad.

Onze volgende stop was Surfers Paradise, een soort van Lloret de Mar in Australië. Hier draait alles om strand en stappen, dus dat hebben we die avond dan ook maar gedaan. De kater hebben we weg gewerkt met een all-you-can-eat-pannenkoekenontbijt om daarna op weg te gaan naar Brisbane. Dit is de derde grootste stad van Australië en de hoofdstad van Queensland. Sydney ligt in New South Wales, dus we waren inmiddels al een hele staat door gescheurd! Helaas regende het in Brisbane, maar tijdens de wandeling die we hebben gemaakt werd het toch nog even droog. Het is echt een leuke stad, met een goede mix van oude en nieuwe gebouwen. Heel erg lang konden we er niet blijven, want onze volgende stop was Noosa. Daar hebben we Anne’s verjaardag gevierd, maar dat moesten we wel zachtjes doen, want de buren hadden geklaagd en we werden bijna de camping afgestuurd. Oops!

De volgende morgen hebben we lekker op he strand van Noosa ontbeten. Dat is toch wel een van de leukste dingen van onze trip, de vrijheid die je hebt om gewoon overal te ontbijten en lunchen waar je wilt. We parkeren de auto vaak midden in de wildernis of op het strand en omdat de keuken in de kofferbak zit, kunnen we overal heerlijk eten. Daarna zijn we doorgereden naar Hervey Bay, waar we onze 4WD’s op moesten halen voor onze trip naar Fraser Island. Dat is het grootste zandeiland ter wereld en het is alleen toegangelijk met een 4WD. Wegen hebben ze namelijk niet, dus je moet gewoon over het strand en door het bos scheuren. We hebben er drie dagen en twee nachten doorgebracht. Het was echt back to basic. Uiteraard was er geen mobiel netwerk of internet. Camperen deden we in tentjes op het strand en natuurlijk zijn daar geen wc’s, dus al je behoeften moest je in een zelf te graven gat doen, minstens 50 cm diep en 50 meter van een beekje. En dan moest je niet vergeten om je wc-papier in een plastic zakje te doen en mee te nemen!
Het rijden op het strand en door het regenwoud was echt een geweldige ervaring. Ik voelde me een hele stoere chick! We hadden twee auto’s: een voor de jongens en een voor de meisjes. Helaas bleek onze auto een kapotte ‘alternator’ (dat ding dat er voor zorgt dat je accu oplaadt als je rijdt) te hebben, waardoor we ineens midden op het strand met een auto stonden die niet meer wilde starten. De jongens waren al weg gereden en hadden niet in de gaten dat wij problemen hadden. Sterker nog, ze dachten dat we gewoon sloom waren en hadden alvast een biertje gedronken. En dat terwijl we al een half uur langer deden over een stuk dat maar vijf minuten rijden was haha! Dus moesten we alles maar weer zelf opknappen. Ik ben bij een van de weinige munttelefoons naar het verhuurbedrijf gaan bellen, terwijl Anne en Katie probeerden om voorbijgangers te vinden die de auto met startkabels aan de gang konden krijgen. Wat gelukkig ook gelukt is! De monteur die werd gestuurd gaf ons startkabels mee, zodat we iedere ochtend zelf de auto op gang konden helpen met de andere auto. Het was een noodoplossing, maar zo konden we in ieder geval verder met onze trip. Alleen was de accu zo laag, dat alles in het dashboard uit viel. We konden niet meer zien hoeveel toeren we maakten, wat de benzinestand was, de lichten deden het niet, de ruitenwisser werkte niet, de knipperlichten wilden niet meer aan, etc. Dat was vooral leuk toen het ineens begon te regenen. Met ons hoofd uit het raam gestoken zijn we over het strand gescheurd. Een heel avontuur!

Fraser Island was echt een geweldige ervaring. Het is een ontzettend mooi land en het heeft nog echte ongerepte natuur. Het kamperen was ontzettend gezellig en ’s avonds genoten we lekker van een biertje en een wijntje terwijl we naar de mooiste sterrenhemel keken die ik ooit heb gezien. Ik wist niet dat er zoveel sterren bestonden! Op het eiland zijn veel dingo’s (wilde honden) en ze kwamen ons zelfs opzoeken bij de tenten, wat stiekem best een beetje spannend was. We hebben wandelingen gemaakt naar ontzettend mooie meren, we zijn dwars door een beek gelopen en natuurlijk zijn we ook naar de beroemde champagne pools geweest. Dat staat bekend als moeder natuurs eigen jacuzzi. Helaas was het water niet zo warm als een jacuzzi, maar de bubbels kwamen wel vanzelf. Het water leek wel champagne! De auto hadden we ’s ochtends gestart en lieten we vervolgens de hele dag lopen. Het is heel erg onnatuurlijk om je auto aan te laten staan (wat dus ook betekent dat je de auto niet kunt afsluiten en al onze spullen zaten er in) en vervolgens pas twee uur later weer terug te komen. Maar op Fraser Island kan het allemaal! Kortom, het waren drie fantastische dagen.
En toen zaten we alweer op de helft van onze trip! Hier laat ik het even bij. Ik vertel jullie snel over de rest van de trip!

Liefs van Heidi

  • 13 Juli 2011 - 09:20

    Marlous:

    Ha, zo ben ik vaak de laatste met mijn reacties en nu opeens weer de eerste :-)

    Wat ontzettend stoer dat je bent gaan hanggliden! Staat hoog op mijn to-do-lijst!! Lijkt me zo eng om die rots af te rennen, maar het gliden daarna lijkt me helemaal top!

    Byron Bay is fraai hè, zoooo. Terecht een favo-bestemming van vele Ozzies.

    Wauw wat betreft Fraser Island... Dat wc-verhaal is echt een beetje too much for me, maar goed dat jij dat wel aankon. Wat een pech met die auto, maar het lijkt erop dat je met een stel positivisten op pad was, en dan komt alles altijd goed! :-D
    Die foto van Lake McKenzie is erg herkenbaar, maar ik vind het jammer dat ik de champagne-pools gemist heb. Heb je ook dat butterfly-lake gezien? Schijnt ook heel gaaf te zijn!

    Blijf genieten van al het moois :-D

  • 13 Juli 2011 - 09:21

    Marlous:

    PS. Er staat boven op je website dat het slechts 8C bij je is... Klopt dat? Niet dat wij een mooie zomer hebben (regen, regen, grijs, regen en 20C)...

  • 13 Juli 2011 - 09:41

    Anne:

    Ahhh je Fraserverhaal is zo goed! En nog waargebeurd ook.. Schat heeeel veel plezier nog komende weken! X

  • 13 Juli 2011 - 10:00

    Toos:

    Haha, ben ik dit keer mooi de eerste. Je weet nu wat echt kamperen is, geweldige ervaring maar- brrr die dingo`s - ik kan me een verhaal herinneren wat ik eens gelezen heb van een moeder die haar baby is kwijtgeraakt aan die honden - gelukkig weten we hier pas achteraf wat je allemaal meemaakt! Ik heb weer genoten van je verslag, ik kijk uit naar het verslag van de 2e helft van jullie trip! Enne..... was het geen idee om te wisselen van auto`s?

  • 13 Juli 2011 - 10:06

    Josje:

    Oohhh, wat een geweldige blog! Ik had er niet zo'n moeite mee dat ik er niet bij kon zijn, maar nu vind ik het toch wel heeeeeeeeeeeeeel jammer! Wat moeten jullie een geweldige tijd met elkaar gehad hebben! Geniet van de rest van je trip, weer een nieuw avontuur!

    xxxx

  • 13 Juli 2011 - 10:56

    Bertha,opa:

    hallo heidi,wat een belevenis heb je weer meegemaakt
    al die avontuurlijke dingen wel mooi en spannend
    dat je met die auto nog verder kon rijden is wel heel bizonder,
    nou nog veel plezier en nu maar gauw tot ziens
    gr van ons en dikke knuffel xx

  • 13 Juli 2011 - 13:18

    Veerle:

    Ha meis!
    Volgens mij heb je de tijd van je leven :) Geniet er nog even van, enne... ook wel gezellig als je straks weer terug bent hoor.
    x Veerle

  • 13 Juli 2011 - 17:11

    Willy:

    Mens Heidi, wat maak jij toch allemaal mee, hangliden... moet er niet aan denken en jij doet het "gewoon" even weer! Slapen in de auto.... ben blij dat wij de verbouwing weer achter de rug hebben en wij "gewoon" weer in ons eigen bed kunnen slapen!
    nou, nog een paar weekjes genieten vano.a. het ontbijten overal en dan ben je weer gezellig bij ons!
    tot gauw!

    groetjes
    willy

  • 13 Juli 2011 - 22:06

    Pa:

    Ik dacht dat er helemaal niets was op dat eiland, en nu lees ik dat je er zelfs munttelefoons hebt.
    Dat is niet erg basic. En hoefde je maar een gat van een halve meter diep te graven. dat is sneu voor de mensen die na jullie op het strand komen. Trouwens dat hanggliden lijkt me ook wel gaaf.
    Wanneer gaje duiken? Als laatst, wanneer skypen we weer eens?

    Dikke knuffel pa.

  • 18 Juli 2011 - 14:23

    Natasja:

    Ha heid! Dit verhaal vorige week al gelezen tijdens een saaaaaaaaai scriptiemomentje maar toen durfde ik het nog niet aan om te reageren aangezien er steeds collega's achter me langs liepen en die wellicht wel wat achterdochtig zouden worden als ik ineens heel snel en heel veel ging typen, hahahaha. Meid prachtig verhaal weer, wat een avontuur en dan ook met die auto gewoon 'aan' laten staan! jemig! Ik zou hem echt wel even knijpen als je enige kans op redding ervandoor gaat en dan in zo'n zandbank, pffffff!! Maar moet echt een superervaring zijn geweest (AGAIN!!!) en wat zul je een vierdaagsekuiten hebben gekweekt met al dat wandelen, goed hoor!!!

    Nou ik ga weer verder, my lord wat heb ik een intens saai leven op dit moment wehheehehehee xx

  • 20 Juli 2011 - 07:46

    Marius Janneke.:

    hoi heidi.

    ja zomertijd meisje,dan kijk ik minder op mijn mail.

    en ja vandaar dat het zo lang duurde.
    maarwat maak jij weer veel leuke dingen mee.
    en wat een leuke auto hadden jullie om in te slapen.
    ik ga nu gauw je volgende mail lezen en dan krijg je daar je reactie op.

    dikke knuffel janneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Heidi

Actief sinds 27 Okt. 2010
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 27271

Voorgaande reizen:

02 Maart 2014 - 01 Juni 2014

Azië

02 December 2010 - 24 Augustus 2011

Australië

Landen bezocht: