Het zware studentenleven - Reisverslag uit Sydney, Australië van Heidi Ginkel - WaarBenJij.nu Het zware studentenleven - Reisverslag uit Sydney, Australië van Heidi Ginkel - WaarBenJij.nu

Het zware studentenleven

Door: Heidi

Blijf op de hoogte en volg Heidi

10 Maart 2011 | Australië, Sydney

Lieve allemaal,

De afgelopen weken heb ik vaak de vraag gekregen wanneer ik nou eindelijk toch eens ging studeren. Nu ik er alweer ruim twee weken universiteit op heb zitten, wordt het tijd om jullie daar maar eens iets over te vertellen. Straks denken jullie nog dat ik hier alleen maar vakantie zit te vieren haha!

Omdat ik nu een paar maanden in Sydney blijf, heb ik een appartementje gevonden. Wat heerlijk om eindelijk uit die hostels weg te zijn! Niet meer iedere dag al je spullen weer inpakken en je backpack hoeven meeslepen. Het eerste wat ik heb gedaan toen ik verhuisde was dan ook al mijn kleren wassen en netjes in de kast leggen. Heerlijk!
Ik woon in Pyrmont, bij de haven en dichtbij het centrum. De flat deel ik met 8 personen (4 jongens en 4 meisjes) en mijn kamer zelf met een Nederlands meisje. We hebben twee balkons en ook een fitnessruimte met zwembad. Daar hebben we de eerste week fanatiek gebruik van gemaakt – 6 van de 8 dagen! Nu we eenmaal zijn begonnen met studeren komt er helaas maar weinig van. Josje, ga je snel weer mee? ;-)

Mijn eerste weken in Sydney stonden vooral in het teken van mensen leren kennen. Voor alle internationale studenten hebben we een zogenaamde Buddy club. Je kunt elkaar via die groep heel makkelijk berichtjes op Facebook sturen, zodat we elkaar kunnen uitnodigen voor etentjes en andere gezellige dingen. Via die groep heb ik echt al heel erg veel leuke mensen leren kennen. Eén van die meisjes is Josje. Zij studeert rechten in Utrecht en heel toevallig kwamen we er achter dat we in hetzelfde gebouw wonen. Sinds ik haar heb leren kennen is er nog geen dag geweest waarop we elkaar niet hebben gezien. We gaan samen naar college, naar etentjes, feestjes en eerst dus ook sporten. Heel erg gezellig! Verder gaan we veel om met Anne (zij studeert ook rechten in Nijmegen), Pepper (Verenigde Staten) en Monica (ook uit de Verenigde Staten). En dan is er nog een hele grote groep andere mensen die we te pas en te onpas tegenkomen.

Die eerste week ben ik ook met Emma en Paul naar de Blue Mountains geweest. Emma en Paul heb ik leren kennen in Nieuw-Zeeland en zij zijn nu ook een paar maanden in Sydney. De Blue Mountains zijn een enorm gebied met veel bossen, bergen, een enorme vallei en veel kliffen. En watervallen! Natuurlijk hebben we ook de Three Sisters gezien, drie hele beroemde rotsen. Het was opnieuw ontzettend mooi! Je moet wel echt uitkijken dat je alles blijft waarderen. De afgelopen maanden heb ik zoveel indrukwekkende dingen gezien dat het heel makkelijk is om te vergeten hoe bijzonder het is wat je hier allemaal ziet. Want ookal zijn de Blue Mountains misschien niet zo indrukwekkend als bijvoorbeeld die vulkanen waar ik over heb gewandeld, het is nog steeds belachelijk mooi. Zoals je zult zien op de foto’s! Ze staan op http://aussieheidi.glogster.com/sydney/.

Voor alle internationale studenten was er ook nog een wijntour georganiseerd. Het plan was om eerst naar een reptielenpark te gaan, om vervolgens naar drie verschillende wijnmakerijen in de Hunter Valley te gaan voor proeverijen. Maar dat liep net even wat anders. We waren Sydney nog niet uit of onze buschauffeur vond het nodig om een auto klem te rijden. Tja, vrouwen achter het stuur...! Door dit ongelukje moesten we 1,5 uur wachten op een nieuwe bus. Daar stonden we dan, om 10 uur ’s ochtends in een park met een busvol internationale studenten. Wat doe je dan? Juist, dan ga je wijn drinken! Ik geloof niet dat ik ooit zo vroeg aan de wijn heb gezeten, maar het was heerlijk haha. Vervolgens zijn we alsnog naar het reptielenpark geweest (waar ik een koala mocht aaien, zo zacht!) en naar twee wijnmakerijen. Als goedmakertje kregen we ’s avonds nog een gratis maaltijd en – hoe kan het ook anders – nog meer gratis drank. Opnieuw veel mensen leren kennen en het was echt een gezellige dag.

Vervolgens was het dan toch echt zo ver. Studie. Ik kon er niet langer onderuit. We begonnen met een introductieweek waar we alles leerden over hoe je veilig door Sydney moet lopen, naar welke instanties je heen moet als je depressief bent of als je je been breekt en dat je je kunt aansluiten bij de chocolade fanclub (wat we natuurlijk meteen gedaan hebben). Ook kregen wij als rechtenstudenten twee dagen een inleiding in het Australisch recht. Ik zou graag willen zeggen dat het interessant was, maar helaas was het slaapverwekkend. Letterlijk. Of niet Josje? :P

We waren dan ook wel weer toe aan wat leuke dingen! En dus zijn we nog een paar feestjes afgelopen, zijn we een paar keer naar het strand geweest, hebben we ons laten verwennen met een pedicure/manicure, hebben we nog een paar etentjes gehad en zijn we op een Sydney Harbour Cruise geweest met de overige internationale studenten. Tja, het studentenleven is nou eenmaal een zware tijd!

Afgelopen week ben ik echt met mijn colleges begonnen. Ik volg op dit moment drie vakken: Contract law, Indigenous People and the Law (over Aboriginals) en Advanced Corporate Law. De eerste twee vakken zijn goed te doen, maar het laatste vak is stiekem wel pittig. Ik ben ook de enige internationale student bij dat vak en de professor vindt het nodig om gedurende het hele college mijn naam te laten vallen (Heidi, jij zal dit niet weten, maar.. en Heidi, hoe was dat in Holland?). Genant!

De universiteit is echt geweldig mooi. Het rechtengebouw is splinternieuw, helemaal van glas en heeft een spectaculair uitzicht over Sydney. Op weg naar de uni lopen we door parkjes en als je dan aan komt lopen en de indrukwekkende gebouwen ziet, dan kun je niet anders dan je heel erg gelukkig voelen. Ik heb het hier fantastisch naar mijn zin en ik ben ontzettend blij dat ik hier nog een paar maanden mag blijven studeren. Sydney is echt helemaal mijn stad!

Liefs van Heidi


Ps. Mijn adres hier in Sydney is:
Heidi van Ginkel
69/32-34 Bunn Street
Pyrmont NSW 2009
Australia

  • 10 Maart 2011 - 04:45

    Valerie:

    Ha eerste met een reactie :P Maar het klinkt allemaal fantastisch Heidi, het is inderdaad moeilijk soms om alles te apprecieren wat je ziet als alles al zo mooi is :D Geniet ervan!!! Succes met de studie en je boft: Sydney is een prachtstad :D

  • 10 Maart 2011 - 09:10

    Heidi:

    hehe, eindelijk moet jij ook weer aan de bak ;-)
    Klinkt superinteressant dat vak over aboriginals! En je appartement klinkt ook heel tof. Ik kan me voorstellen dat het echt even relaxed is om niet heen en weer te hoeven reizen. Succes met studeren, ik stuur je snel weer een mail met Nijmeegse updates! X

  • 10 Maart 2011 - 21:01

    Josje:

    Zeg waar blijft mijn ps dan ;) , en vanaf volgende week moet die sportkleding maar weer uit de kast!

  • 10 Maart 2011 - 22:14

    Marry En Hans:

    Hoi, wat een uitgebreid verhaal. Leuk om te lezen en dan weten we ook een beetje wat Josje aan het doen is.

  • 11 Maart 2011 - 13:12

    Suus:

    Ha Heidi! Ik volg je berichtjes nog steeds en ben blij dat het allemaal goedgaat! xx Suus

  • 12 Maart 2011 - 09:30

    Opa:

    liefe heidi lekker studeren he.ook leuk of niet? bedankt voor het verslag heel leuk .hier is alles goet .gr, opa en bertha doei xxxxxxxxx

  • 12 Maart 2011 - 18:20

    Amina:

    Oei oei, aan de studie ;) Klinkt gaaf allemaal hoor! Ben na een fb bericht van je wel benieuwd wat je daar met bowlingballen doet!

  • 13 Maart 2011 - 11:29

    Kris:

    Super dat je je daar als een vis in het water voelt en dat het geen tegenvaller is na al die avonturen in Aus en NZ. En whahaa wat moest ik lachen toen ik las dat je bij een bowlingbaan werkt!! Wat heb je gezegd tijdens je sollicatie: I already know all about the balls..? ;P hahaha
    succes met studeren en veel plezier met alle leuke dingen die je ernaast doet!!

  • 14 Maart 2011 - 07:16

    Marius En Janneke:

    hoi heidi.
    het duurde even voor dat ik tijd hadom te reageren,maar ja beter laat dan nooit.
    eerst had ik schilders in huis,toen was de stroom er af gezet.
    maar ik heb nu wel een schitterende keuken ik ben er zelf stil van zo mooi het geworden is.
    maar ik lees wel dat het
    studentenleven echt een straf is haha.
    ik denk wel dat jij je prima gaat vermaken daar,je hebt weer mooie kiekjes gemaakt en inderdaad een mooi uitzicht waar je iedere dag van kunt genieten.
    nou meisje veel succes met studeren en wij kijken uit naar je volgende bericht.
    knuffel janneke en de rest.

  • 14 Maart 2011 - 17:47

    Menno:

    jij fanatiekeling! Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt op de uni. Hoewel... het blijft toch gewoon keihard studeren he :-)
    Naast het studeren nog wel wat tripjes op de planning staan voor in de weekenden?

    x Skip-Bo master

  • 14 Maart 2011 - 18:44

    Natasja:

    Heidje!!!!!!!! Volgens mij heb je nu het hele to-make-everyone-jealous wel afgewerkt hoor;)!

    Gelukkig wordt het hier nu ook lente!! xx

  • 17 Maart 2011 - 10:49

    Toos:

    Je verslagen blijven heerlijk om te lezen ondanks dat je je `normale` leven weer oppakt. Er zijn beroerdere plekken om je studie te vervolgen lijkt me! Hier zijn we erg hard toe aan een beetje voorjaar - het blijft koud brrrr.

  • 03 April 2011 - 12:20

    Marlous:

    Zo, ik heb je website ook weer gevonden, maar tot mijn verbazing is het al bijna een maand stil... Tijd voor een nieuw verhaaltje Heidi!
    Gelukkig blijf ik wel bij via Facebook :-)

    Ik vind je opmerking over de Bluemountains wel heel pakkend. Ik hoop dat je al het moois kan blijven waarderen, want Oz/NZ en veel andere plekken in de wereld zijn echt bijzonder en de moeite waard.

    Ik vind het gaaf om te lezen en zien dat je zo intens geniet, zo hoort het ook tijdens een exchange. Geniet met volle teugen en sta er af en toe ook bij stil hoe fantastisch het leven is dat je momenteel leidt!

    Liefs, Marlous

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Heidi

Actief sinds 27 Okt. 2010
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 27280

Voorgaande reizen:

02 Maart 2014 - 01 Juni 2014

Azië

02 December 2010 - 24 Augustus 2011

Australië

Landen bezocht: