Tempels, tempels en... een keer wat anders?! - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Heidi Ginkel - WaarBenJij.nu Tempels, tempels en... een keer wat anders?! - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Heidi Ginkel - WaarBenJij.nu

Tempels, tempels en... een keer wat anders?!

Blijf op de hoogte en volg Heidi

20 Maart 2014 | Thailand, Chiang Rai

Hallo allemaal,

Terwijl ik dit type zit ik in de bus richting de grens naar Laos. Mijn derde week in Thailand was dan ook meteen mijn laatste week!

Na Ayutthaya zijn Laura en ik doorgereisd naar Sukhothai. Ook deze stad staat bekend om zijn prachtige tempelruïnes. Het grootste verschil is dat hier de metershoge Boedha's nog in tact zijn, een leuke afwisseling na alle onthoofde Boedha's van Ayutthaya. Ook hebben we hier in de namiddag een mountainbiketocht gemaakt door de binnenlanden. Onze gids nam ons mee naar de lokale boerderijen, zodat we konden zien hoe producten als tauget, rijst, chillipeper en tabak worden gemaakt. Ook kwamen we langs een visrokerij, waar duizenden vissen op de barbecue lagen. De vis wordt 12 uur gerookt, waarna je het 1 tot 2 (!!!) jaar kunt bewaren. Het was echt zo'n mooie fietstocht, midden tussen de rijstvelden. We mochten ook over een gammele houten brug fietsen als we durfden. Toen we eenmaal aan de overkant waren vertelde onze gids dat de brug zo slecht onderhouden was dat ze binnenkort niemand meer erover zou laten fietsen. Oef, maar goed dat ze dat niet vooraf verteld had!

De volgende dag hebben we de bus genomen naar Chiang Mai. Dit is een grote stad waar je naast shoppen ook goed kunt stappen en vanuit hier kun je ook veel tripjes boeken. We waren inmiddels een beetje tempelmoe, en dus hadden we ons voorgenomen geen enkele tempel te bekijken. Niet dat je ze echt kunt vermijden, want op elke straathoek staat er een. Daarom hebben we maar een kookcursus geboekt buiten de stad. Na een kort bezoekje aan de lokale markt waar we uitgelegd kregen hoe kokosmelk gemaakt wordt, kwamen we aan op Sammy's boerderij, midden tussen de rijstvelden. Sammy verbouwt alles wat we nodig hadden voor het koken zelf (en ook nog biologisch). Die dag hebben we geleerd hoe we echte Thaise gerechten moeten maken, zoals curry, pad thai (onze favoriet) en sticky rice met mango. En lekker dat het was! We hebben die dag zoveel gekookt en gegeten, dat we blij waren dat we mochten uitbuiken in de hangmatten in zijn moestuin vol bananenbomen en ander moois. Als ik terug ben in Nederland mogen jullie allemaal bij mij komen eten. ;-)

Dat eten hebben we er tijdens onze eendaagse trekking weer ruimschoots afgelopen. We werden bovenop een berg gedropt en moesten alleen nog maar omlaag. Althans, dat werd ons verteld. Mooi niet dus! We hebben zoveel moeten klimmen dat we de volgende dag flink spierpijn hadden. Maar het was het zeker waard, want het uitzicht was prachtig. Bergen vol met koolvelden en tropische bossen. Alleen is alles hier zo droog op het moment, dat alles dor is en bomen spontaan beginnen te branden. Het is op dit moment iedere dag 38 graden. Na een paar uur zweten waren we dan ook blij dat we mochten afkoelen met een duik in de waterval. Het was echt een geweldige dag!

Onze volgende stop was het hippiedorpje Pai. Hier wonen meer buitenlanders dan Thai en ze hebben vooral hun heeeele relaxte levensstijl met elkaar gemeen. Er hangt dan ook een fijn sfeertje, vooral 's avonds tijdens de avondmarkt. Ook is dit een bekende plek om scooters te huren. Ik had nog nooit op een scooter gezeten, maar dat is hier geen enkel probleem. Voor 4 euro hebben we een hele dag scooter gereden, inclusief verzekering en benzine! We hebben een geweldige tocht gemaakt langs een canyon, watervallen en vooral hele mooie vlaktes en berglandschappen. Het scooteren ging supergoed, op het kleine glijpartijtje van Laura (alleen geschaafde knie) en mijn brandwond van een hete uitlaat na. Dom!

Na nog een dagje chillen bij het lokale zwembad, zijn we naar Chiang Rai gegaan. Normaal nemen Laura en ik altijd de lokale bus, omdat dit veel goedkoper, authentieker en vaak ook spannender is. Dit keer besloten we echter met een touroperator mee te gaan, want dat zou ons veel tijd besparen. Nou niet dus! We reden eerst terug naar Chiang Mai, waar we ineens 1,5 uur moesten wachten tot we verder konden en niemand die ons ook maar iets kon vertellen. Aaargh! Toen we eenmaal op weg waren bleek onze chauffeur een lul die iedereen midden in bochten inhaalde, waardoor we een paar keer op een haar na een ongeluk hadden met tegemoetkomend verkeer. We waren blij toen we veilig in Chiang Rai waren! Hier zijn we naar de White Temple geweest, een project van een Thaise kunstenaar die een moderne tempel wilde bouwen. En dat is hem gelukt! De tempel is zo indrukwekkend om te zien, volledig wit en met allemaal kleine spiegeltjes. In de muurschilderingen binnenin de tempel zijn moderne figuren als Kungfu Panda, Michael Jackson en Darth Vader verwerkt. Heel bijzonder.

Omdat overdag in Chiang Rai zelf niet heel veel bijzonders te zien is, zijn we naar het bergdorpje Mae Salong getrokken, vooral beroemd vanwege de gevluchte Chinese bevolking en de vele theeplantages. Het was een hele onderneming om er met het openbare vervoer te komen, maar de 2,5 uur durende reis was op zichzelf al de moeite waard. In het dorpje hebben we uiteraard thee gedronken, lokale gerechten gegeten en zijn we ruim 700 traptreden opgeklommen naar een tempel hoog op de berg met een spectaculair uitzicht, ondanks alle rookwolken. En het fijne was dat het zo hoog in de bergen maar 29 graden was! Weer terug in Chiang Rai hebben we lekker gegeten op de gezellige avondmarkt met live muziek.

En nu zit ik dus in de bus naar de grens met Laos. Een lokale bus, dus dat betekent dat alle ramen open staan en ook de twee deuren, zodat mensen snel kunnen in- en uitstappen. Betalen doe je dan ook niet bij de chauffeur (hij stopt amper bij een halte), maar bij de speciale kaartjesverkoper die altijd meegaat in een Thaise bus. Een hele belevenis weer!

Ik hoorde dat het bij jullie ook lekker weer wordt de komende dagen, dus ik zou zeggen geniet ervan!

Liefs van Heidi

• 20 Maart 2014 - 12:35

Bart En Ria:

Hey Heidi, leuk verhaal! Lijkt me helemaal geweldig om die reis van jou te maken, geniet er maar lekker van. Heb je een foto van die brug? Moet je moeder niet kijken denk ik haha. Oeps:( Kijk uit wat je zegt, straks mag je voor ons gaan koken! jippie! Heel veel plezier en groetjes van ons x

• 20 Maart 2014 - 12:39

Bart En Ria:

Zie je foto's en ook de brug! dappere dodo:)

• 20 Maart 2014 - 13:52

Gerrit:

Hallo Heidi, het gaat weer als van ouds. Maak er een paar mooie maanden van want straks is het werken van 8.00 tot 20.00 en dat elke dag. Je trekt op met een Laura ik ben maar eens in Nijmegen gaan kijken of onze Laura niet stiekem was meegegaan maar ze is nog hier. Veel plezier en geen gekke dingen doen ( of juist wel).

• 20 Maart 2014 - 15:16

Toos:

Moesten jullie daarom afstand van elkaar houden op die brug, heerlijk zo`n gids!! Je verslag is weer leuk en de foto`s spreken voor zich, dat koken bij Sammy lijkt me wel heerlijk gerelaxed, vooral dat uitbuiken na die tijd. Nou wij wachten je uitnodiging rustig af... groetjes

• 21 Maart 2014 - 07:14

Mama:

Dat van die brug had je mij niet verteld, en dat is misschien maar goed ook:-)
    In zo'n korte tijd heb je alweer veel gezien en gedaan, geniet ervan!
    Hier hebben we inderdaad een paar dagen mooi weer gehad, maar als ik nu naar buiten kijk denk ik dat het alweer voorbij is!
    Wees maar blij met mooie weer elke dag bij jullie. Veel plezier bij je volgende onderneming en schrijf daar maar snel weer over.
    Dikke kus van je mamsie

• 21 Maart 2014 - 09:11

Anne:

Zo ontzettend herkenbaaaaar, incl. die locale bus van Chiang Rai naar de grens, waar jij je ongetwijfeld ook als de grote vriendelijke reus voelde... Geniet ervan lieverd! xxx

• 21 Maart 2014 - 19:18

Opa En Bertha21 Maart 2014 19.00:

mooi is dat met die scooter
    je maakt weer van alles mee
    maar ook wel weer spannen de dingen
    geniet van alles en het mooie weer
    groetjes van ons

• 25 Maart 2014 - 20:08

Janneke:

hoi heidi

wat heb je weer veel gezien.
    het is echt weer genieten voor jou maar ook voor mijn.
    je hebt weer mooie foto's gemaakt
    die witte tempel ziet er schitterend uit.
    en wat een lekkere temperatuur zeg,nou zo lekker wordt het hier niet hoor.
    en wat super leuk dat je voor ons gaat koken zeg
    dan mag je wel een fooienpotje bij de deur zetten joh haha
    nou geniet er van en tot het volgende berichtje

lieve groet janneke

• 04 Juni 2014 - 15:35

Marlous:

Hi Heidi,
    Eindelijk de tijd en rust om je verhalen te lezen. Leuk hoor. Klinkt alsof je het ontzettend naar je zin hebt gehad en die pad thai, daar heb ik wel oren naar!
    Foto's kijken gaat helaas niet via de mobiel, maar je maakt ongetwijfeld weer een mooi fotoboek.

Snel daten als het af is, bij jou, zodat ik je Thaise kookkunsten kan proberen :-)