Watervallen, krokodillen en boomkangaroes - Reisverslag uit Cairns, Australië van Heidi Ginkel - WaarBenJij.nu Watervallen, krokodillen en boomkangaroes - Reisverslag uit Cairns, Australië van Heidi Ginkel - WaarBenJij.nu

Watervallen, krokodillen en boomkangaroes

Door: Heidi

Blijf op de hoogte en volg Heidi

07 Augustus 2011 | Australië, Cairns

Lieve allemaal,

Dit is alweer mijn laatste berichtje vanuit Australië. Maandag vertrek ik naar Singapore en dan is het dus echt tijd om afscheid te nemen van mijn grote liefde Oz!

Na mijn tour door de Red Centre ben ik verder omhoog getrokken naar Darwin. Dat is zo’n 1500 km en dat gingen we in drie dagen rijden. Dat betekent dus bijna de hele dag in de auto zitten. Gelukkig hadden we een hele leuke groep en de allerliefste tourgids ooit. Dat was JB, een man van 64 die een half jaar geleden heeft besloten dat hij graag een tijdje de gids wil uithangen. Zijn vrouw zit nog steeds in Sydney en klaagt dat hij tegenwoordig veel meer van de moderne muziek op de hoogte is dan zij. En terecht, want de muziek op zijn iPhone (!) was hipper dan die van ons!
Het vroeg opstaan (meestal staan we tussen 4.30 uur en 5.30 uur op) begon me inmiddels best wel op te breken. Ik heb dan ook vrijwel de hele route geslapen. Wat een verschil met de eerste week! Gelukkig is er onderweg weinig te zien. De dorpjes die je passeert doen wanhopig hun best om nog enigzins interessant te zijn. Zo zijn we de eerste dag door de UFO-hoofdstad van Australië gereden (inclusief standbeelden en beschilderingen van aliens). Gelukkig was er ook nog iets écht interessants te zien: Karlu Karlu, oftewel Devil’s Marbles. Dat zijn hele stapels ronde keien, die heel willekeurig in een open vlakte liggen. Een bizar maar wel indrukwekkend gezicht. De foto’s staan op http://aussieheidi.glogster.com/watervallen/.
Die avond hebben we de jongens eens laten zien hoe je voetbalt (we hebben de jongens ingemaakt met 5-3). Het was zulk lekker weer dat we besloten om lekker buiten te slapen. En in plaats van mijn vier broeken, drie shirts, twee truien, drie shawls, etc., had ik nog maar de helft van de kleren aan! Je kunt merken dat we al flink richting het noorden gaan.

De volgende ochtend hebben we weer een prachtige zonsopgang gezien vanuit de bus. Het blijft me verbazen, ondanks het feit dat ik tegenwoordig iedere dag een zonsopgang en –ondergang zie. Eerst verandert de lucht naar roze, rood en oranje, vervolgens wordt het licht en dan ineens komt de zon als een perfecte ronde lichtgevende bal naar boven. En het bizarre is dat het binnen een paar minuten flink hoog aan de hemel staat. Het blijft een ongelofelijk gezicht!
In Daly Waters zijn we naar een lokale pub geweest. Het is een traditie dat mensen daar iets achterlaten: geld, visitekaartjes, shirts, zelfs bh’s! Je kunt het zo gek niet bedenken of het hangt er. Voordat ik op reis ging had ik van Krista de opdracht gekregen om in een kroeg een klomp te vinden waar zij twee jaar geleden haar naam op had gezet. Ik wist alleen niet in welke kroeg het was, alleen dat het ergens in de outback was. Zodra ik binnenliep wist ik dat het hier ergens moest zijn en ja hoor, gevonden! Dus nu staat mijn naam ook op die klomp.
Na een duik in de Thermal Pool bij Mataranka, hebben we op de camping damper gemaakt. Dat is deeg dat je gaart in een kampvuur, zodat je een lekker zelfgebakken broodje krijgt. Mjam!

De laatste dag zijn we wezen kanoën in Katherine Gorge. een vijftig kilometer rotskloof die de rivier Katherine in het zandsteen heeft uitgesleten. En het wordt een beetje saai, maar het was er echt prachtig! Alleen hadden Helen en ik een beetje moeite om onze kano recht te houden. We dachten echt dat het onze kano lag, maar helaas bleek het toch echt onze kanotechniek te zijn. Aargh! Gelukkig kregen we later de gang te pakken en gingen we weer vlot vooruit. In de rivier zitten trouwens krokodillen. Meestal alleen zoetwaterkrokodillen, die over het algemeen geen mensen aanvallen. Maar de laatste tijd hadden ze er ook zeekrokodillen gehad, waardoor het kanoën niet mogelijk was. Wij waren een van de eerste groepen die weer mochten kanoën! Gelukkig zit alles er nog op en aan.
’s Middags zijn we wezen zwemmen in de Edith Falls. Ik zag de vissen zwemmen en toch ben ik het water ingedoken en naar de waterval gezwommen. Het is nu officieel: ik ben van mijn angst voor open water (en vooral de vissen die daar in zwemmen) af!

Na de drie daagse trip naar Darwin, was het tijd voor een trip naar het Kakadu National Park. Dit park staat bekend om haar wetlands met daarin duizenden krokodillen. Met een klein bootje zijn we dan ook op krokodillen zoektocht gegaan. En ja hoor, we hebben ze gezien! Wat een enge beesten zijn dat zeg. Wel mooi om ze zo in het wild te zien!
Bij een Aboriginal Community hebben we een traditioneel welkom gekregen en hebben we een uitleg gekregen over de didgeridoo, zelfgevlochten tassen en manden en over speren. Het was heel erg interessant, omdat deze Aboriginals nog echt jagen en een heel traditioneel leven leiden. Hoewel, niet helemaal traditioneel, want tegenwoordig vlechten ze de manden terwijl ze voor de flatscreen zitten haha.
Ook hebben ze overal in Kakadu termietenheuvels die wel 7 meter hoog kunnen worden. Ongelofelijk!
’s Avonds hebben we de zonsondergang gekeken vanaf Ubirr, een plek dat bekend staat om de Aboriginal rotstekeningen. Opnieuw was het een magisch gezicht.

In Kakadu zijn ook heel erg veel watervallen. Het is nu het droge seizoen, wat betekent dat de wegen weer begaanbaar zijn. In het natte seizoen kun je niet eens op deze plekken komen, omdat het water dan een paar meter hoger staat. Dat is echt heel erg moeilijk voor te stellen! We zijn bij de Twin Falls geweest, waar we niet mochten zwemmen vanwege het krokodillengevaar. Bij de Jim Jim Falls mocht dit wel en het was echt een magisch moment. Het was een flink eind zwemmen en het water was ijskoud en meters diep, waardoor veel mensen niet naar de waterval durfden te zwemmen. Maar ik vond het zo geweldig dat ik vergat dat ik dit twee weken eerder nog doodeng vond. Het was echt een fantastisch gevoel om de watervallen op je rug te voelen kletteren!
En dit bleek pas het begin van een geweldige reeks watervallen. De volgende dag zijn we namelijk naar het Litchfield National Park geweest, waar we de hele dag hebben doorgebacht in verschillende watervallen. Buley Rockhole, Florence Falls en de Sandy Creek Falls: het werd alleen maar mooier en mooier. Ik heb flink wat nekmassages gehad van de watervallen. Echt geweldig!
Deze trip was echt geweldig. Er was maar een nadeel: muggen! In Nederland moeten ze niets van me weten, maar hier ben ik helemaal lek geprikt. Ze vonden het zelfs nodig om recht op mijn voorhoofd te prikken, waardoor ik nu twee hele mooie dikke bulten heb daar. The bastards!

Daarna heb ik nog een paar dagen in Darwin doorgebracht. Het is de enige stad met een tropisch klimaat in Australië en dat is te merken ook. Het was 35 graden en dat midden in de winter! We hebben dan ook veel bij de lagoon gelegen, hebben de zonsondergang gekeken aan het strand, zijn naar de beroemde zondagsmarkt geweest en ook hebben we een rondleiding door het parlementshuis gehad. De laatste avond ben ik nog naar een openluchtbiscoop geweest. Lekker in een strandstoel, in mijn korte broek en een hemdje. Het kan slechter!

Vervolgens was het tijd om naar Cairns te gaan. Helaas is het hier ontzettend bewolkt. De eerste twee dagen heb ik dan ook vooral doorgebracht met het inpakken van al mijn spullen en het regelen van allerlei zaken in Nederland. Ik kan leukere dingen bedenken om te doen!
Gelukkig had ik nog wat leuks in het verschiet: een tweedaagse trip naar de Atherton Tablelands. De eerste dag hebben we vooral de beroemde fig trees gezien: bomen die andere bomen wurgen om zo zelf enorm groot te kunnen groeien. Heel bijzonder. Ook hebben we kratermeren gezien en natuurlijk watervallen, waaronder de beroemde Millaa Millaa Falls. Daar heb ik ook gezwommen, ondanks het ontzettend koude water. Het regenwoud doet haar naam eer aan: het regent flink. Toch is het een mooi gezicht en ben ik blij dat ik hier heen ben geweest!
Die middag heb ik ook voor het eerst in mijn leven een wilde platypus gezien, oftwel een vogelbekdier. Wat een schatjes zijn dat! Ze zijn wel een beetje vreemd. Het lijkt een beetje op een kruising tussen een bever, een mol en een eend. Ze zijn heel erg moeilijk te vinden, dus het was extra leuk om ze te zien.
’s Avonds heb ik een nachttocht gemaakt met de kano. Dat was heel erg bijzonder. Het is ontzettend donker en stil en het enige dat je hoort is je eigen peddel die door het water gaat. En dan ineens hoor je allemaal geritsel en dan weet je dat er ergens een beest zit. Zaklamp aan en dan zoeken maar. We hebben die nacht possums gezien (Anne, deze waren best schattig!) en het meest bizarre beest ooit: een boomkangaroe. Ja je leest het goed: een kangaroe die in bomen leeft! We hebben er een aantal flink de bomen in en uit zien klimmen, om vervolgens op de grond weer verder te hoppen als een kangaroe. Heel erg leuk!

De tweede dag werd er flink gezweet. Eerst hebben we een mountainbiketocht gemaakt. En helaas is het hier niet zo vlak als in Nederland. We hebbenveel heuvels beklommen, waaronder ook ‘hartaanval heuvel’ (daar is ‘ie weer). Mijn benen waren net pudding daarna! Na een klautertocht in het regenwoud inclusief wandelpad recht door een waterval heen, zijn we ’s middags wezen kanoën. Ook heb ik mijn schmink skills nog even kunnen ophalen met kleistenen waarmee je kunt verven. Dat gebruiken de Aboriginals ook als verf en schmink.
Het waren twee erg leuke laatste dagen in Australië. Mijn tas staat inmiddels gepakt en ik ben klaar om te gaan. Het zal wel even slikken worden, want ik ga Australië echt ontzettend missen. Gelukkig staat me weer een nieuw avontuur te wachten: Singapore en Maleisië!

Liefs van Heidi

  • 07 Augustus 2011 - 14:20

    Nichtje Laura:

    heee Heidi!

    klinkt weer supervet, zoals gewoonlijk;).
    brr, wat klinkt dat eng zeg, die krokodillen..
    ik zou het je nooit na durven doen!
    nog maar een paar dagen en dan ben je eindelijk thuis,
    ben zeer benieuwd naar al je spannende verhalen en foto's!

    Xxx Laura.

  • 07 Augustus 2011 - 14:58

    Josje:

    Schat!

    Wat een avonturen weer! En volgens mij had ik ook JB (alleen was hij toen nog in opleiding, dus was hij niet de reisleider)..Kan me voorstellen dat het even slikken is, maar je kan terugkijken op een fantastische tijd en je hebt inderdaagd nog een geweldig avontuur voor je! Heel veel plezier in Singapore en Maleisië!

    xxx

  • 07 Augustus 2011 - 18:52

    Gerrit:

    Hallo kanjer,
    Ziet er weer geweldig uit.
    Maak van je afscheid geen drama maar geniet, ook de aankomende weken.
    Groet Gerrit.

  • 07 Augustus 2011 - 22:58

    Mama:

    Zo zie je maar weer waar zo'n grote reis al niet goed voor is: jij bent mooi van een hoop angsten af! hi,hi.
    Wat leuk van die klomp zeg! De foto's zijn ook heel mooi.
    Het begint nu echt op te schieten, nog maar 16 dagen!!!
    Geniet vooral van de komende tijd, want in Nederland is alles veel gewoner hoor!
    Dikke kus van mij.

  • 08 Augustus 2011 - 08:53

    Lily Billy:

    Jeetje meis wat een avonturen in zo'n korte tijd.. Zucht ik ben nu toch echt jaloers na al die verhalen van iedereen op de meest fantastische plekken in de wereld!

    X tot snel :)

  • 08 Augustus 2011 - 10:20

    Marius En Janneke:

    hoi heidi.

    dit wordt antwoord op allebei je berichten.
    ja ook wij zijn even een weekje weg geweest.
    onze bestemming was zeeland,en als ik daar dan uitstap denk ik iedere keer weer,
    wat een rot eind rijden en dat terwijl jij hele dagen in de auto zit.
    nou dat zou dus niets voor mijn zijn.
    wij hebben veel geslapen en lekker bruin geworden op het strand.
    (dus een luie vakantie.

    ja jij hebt weer veel gezien je zou verwachten dat je niets spectaculairs meer mee zou maken,
    maar je kiest toch steeds weer de goede plaatsen uit.

    en het afscheid zal wel zwaar zijn je weet dat je hier weer heel lang op moet teren.
    maar je hebt dit toch allemaal maar beleeft, dat is toch super.

    nou veel plezier de laatste weken en tot gauw.

    dikke knuffel janneke en de rest.

  • 08 Augustus 2011 - 17:55

    Menno:

    Jij sportieveling!! Dus nu op naar Singapore en Maleisië. Dat wordt ook vet! Ik zeg naar de taman negara, Cameron Highlands en natuurlijk de Singapore zoo! En als je nog zin hebt om te chillen google dan maar eens op Perhentians :-) Ik verwacht eigenlijk wel dat jij je al wat hebt ingelezen!

    X menno

  • 09 Augustus 2011 - 09:34

    Opa:

    hoi heidi wat heb jij het leuk . ongelovelijk wat jij allemaal mee maak .maar het einde komt er aan ,haha geniet noch even ,veel liefs van opa en bertha doei xxxxxx

  • 09 Augustus 2011 - 15:41

    Toos:

    Lieve Heidi, jouw laatste bericht(je)...... maar dus ook mijn laatste berichtje. Nogmaals wat heb ik genoten van je verslagen, je hebt Australie iets dichterbij Lunteren gebracht en ons meegenomen met je avonturen, bedankt! We kijken uit naar de 24e en jij toch ook hoop ik??

  • 10 Augustus 2011 - 21:48

    Marleen:

    Zoooo weer even al je verhalen bijgelezen! Door mijn vakanties was dat er niet van gekomen! Niet normaal wat je allemaal meemaakt daar joh! Ik ben heel benieuwd naar je foto's!!!!
    Misschien moet ik ook eens zo'n trip maken om mijn vissenangst te overwinnen ;).
    Heel veel plezier in Singapore en Maleisie!
    xxxx

  • 15 Augustus 2011 - 07:11

    Marijke:

    Wow, de afgelopen maanden heb jij echt ALLES maar dan ook echt ALLES wat je kon doen gewoon gedaan! Wat een ongelooflijke superreis joh. Jij hebt dingen gezien en gedaan waar anderen alleen maar van kunnen dromen alhoewel er ook ervaringen bij zitten die ik bloedstollend eng waren. Maar nog ruim een week en dan sta je weer op nederlandse bodem, wát zal dat wennen zijn voor jou.
    Geniet nog van je laatste ervaringen die je gaat opdoen in Singapore en Maleisië en dan een hele goede reis terug naar huis.
    Groetjes van Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Heidi

Actief sinds 27 Okt. 2010
Verslag gelezen: 1218
Totaal aantal bezoekers 27252

Voorgaande reizen:

02 Maart 2014 - 01 Juni 2014

Azië

02 December 2010 - 24 Augustus 2011

Australië

Landen bezocht: